خودروی هیبریدی چیست؟ | آشنایی با نمونههای موجود در ایران

رویداد۲۴ | خودروهای هیبریدی طی سالهای اخیر جایگاه ویژهای در صنعت خودروسازی پیدا کردهاند؛ محصولاتی که با ترکیب دو سامانه محرکه بنزینی و الکتریکی، هم مصرف سوخت را کاهش میدهند و هم آلودگیهای زیستمحیطی را تا حد زیادی پایین میآورند. ورود نمونههای مختلف هیبریدی به بازار ایران نیز باعث شده توجه بسیاری از خریداران به این فناوری جلب شود؛ فناوریای که هم به لحاظ فنی پیشرفته است و هم تجربه رانندگی نرمتری ایجاد میکند. در ادامه علاوه بر توضیح شیوه کارکرد خودروهای هیبریدی، به سراغ مهمترین مدلهای موجود در ایران میرویم.
خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار میکند؟
خودروهای هیبریدی از ترکیب یک موتور بنزینی و یک موتور برقی بهره میبرند. هدف از این ترکیب، استفاده بهینه از مزایای هر دو نوع موتور است: موتور بنزینی برای تولید توان کافی در سرعتهای بالاتر و موقعیتهایی که نیاز به قدرت بیشتر است، و موتور برقی برای حرکت در سرعتهای پایین، شروع حرکت و کاهش مصرف سوخت. در واقع سیستم مدیریت خودرو به صورت هوشمند تصمیم میگیرد که در هر لحظه کدام پیشرانه فعال باشد یا هر دو با هم کار کنند.
بیشتر بخوانید: معرفی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آپشنال
در بسیاری از خودروهای هیبریدی، انرژی هنگام ترمز گرفتن هدر نمیرود؛ بلکه توسط سیستم بازیابی انرژی ترمزگیری جذب و تبدیل به برق میشود. این انرژی الکتریکی در باتریها ذخیره شده و دوباره در زمان نیاز مورد استفاده قرار میگیرد. همین ویژگی است که باعث صرفهجویی قابل توجه در مصرف سوخت و کاهش استهلاک قطعات میشود. از طرفی، موتورهای الکتریکی آرام و بیصدا کار میکنند و تجربه رانندگی لذتبخشی را فراهم میسازند.
تویوتا CH-R هیبرید؛ کراساوور جمعوجور بدون رقیب در ایران

یکی از متفاوتترین خودروهای هیبریدی بازار ایران، تویوتا CH-R است؛ خودرویی که از زمان ورودش با طراحی خاص و جوانپسند خود توجهات زیادی را جلب کرد. این خودرو در دو نسخه هیبرید (HV) و توربو و در چهار تیپ Icon، Lounge، Premium و Dynamic عرضه میشود که نسخه Dynamic کاملترین نمونه آن محسوب میشود.
پیشرانه نسخه هیبریدی CH-R همان موتور ۱.۸ لیتری تویوتا پریوس است و با ترکیبی از موتور بنزینی ۱۷۹۸ سیسی و موتور الکتریکی، مجموعاً ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نبود رقیب مستقیم در بازار ایران باعث شده CH-R یک گزینه خاص و متفاوت برای علاقهمندان به کراساوورهای کممصرف باشد؛ خودرویی مناسب استفاده شهری با مصرف بسیار پایین و استهلاک کم.
کیا اپتیما هیبرید؛ سدان محبوب با قلبی مشابه سوناتا هیبرید

در میان سدانهای هیبریدی موجود در ایران، کیا اپتیما هیبرید یکی از محبوبترینهاست. اپتیما برای سالها یکی از پرطرفدارترین سدانهای بازار ایران بوده و عرضه نسخه هیبریدی آن، این خانواده را تکمیل کرد. نسل هیبریدی که به ایران وارد شده به نسل چهارم اپتیما مربوط است؛ نسلی که از سال ۲۰۱۶ عرضه شده و از لحاظ فنی شباهت کامل به هیوندای سوناتا هیبرید دارد.
اپتیما هیبرید از یک پیشرانه دو لیتری بنزینی در کنار یک موتور برقی بهره میبرد. موتور الکتریکی با باتری پلیمر لیتیوم ۱.۶ کیلوواتی تغذیه میشود و مجموعه نیرو توسط گیربکس ۶ سرعته تیپترونیک به چرخهای جلو منتقل میگردد. ترکیب این ویژگیها باعث شده اپتیما هیبرید گزینهای مناسب برای کسانی باشد که به دنبال خودروی خانوادگی، کممصرف، آرام و با امکانات مناسب هستند.
میتسوبیشی اوتلندر PHEV؛ شاسیبلند کممصرف با امکان پیمایش برقی

یکی از جذابترین و کاربردیترین خودروهای هیبریدی در ایران، میتسوبیشی اوتلندر PHEV است. اوتلندر در نسخه پلاگین هیبرید، امکان شارژ از طریق برق شهری را دارد و میتوان آن را تنها با تکیه بر موتور الکتریکی و بدون مصرف بنزین برای مسافتهای کوتاه استفاده کرد.
این خودرو از دو موتور بهره میبرد؛ یک موتور بنزینی ۲ لیتری با توان ۱۴۰ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۸۰ اسب بخاری. مجموع توان خروجی این دو نیرو محرکه به ۲۲۰ اسب بخار میرسد. اوتلندر PHEV مجهز به باتری ۱۲ کیلوواتساعتی است و میتواند حدود ۵۲ کیلومتر را تنها با نیروی برق طی کند. مصرف سوخت میانگین حدود ۶ لیتر نیز این خودرو را در میان شاسیبلندهای کممصرف بازار ایران کاملاً متمایز کرده است.
لکسوس NX۳۰۰h؛ ترکیبی از تکنولوژی، آرامش و کیفیت ساخت
اگر قرار باشد از میان خودروهای لوکس هیبریدی یکی را بهعنوان کاملترین گزینه معرفی کنیم، قطعاً لکسوس NX۳۰۰h جایگاه ویژهای دارد. این شاسیبلند جذاب به لطف طراحی قدرتمند، کیفیت ساخت بالا و سیستم فنی قابل اعتماد، یکی از محبوبترین محصولات لکسوس در ایران محسوب میشود.
پیشرانه NX۳۰۰h شامل یک موتور بنزینی و یک موتور برقی است که در کنار هم عملکردی نرم و بیصدا ایجاد میکنند. کیفیت کابین، امکانات رفاهی، مصرف کم و استهلاک پایین از ویژگیهایی است که باعث شده NX۳۰۰h هنوز هم یکی از انتخابهای اصلی خریداران خودروهای لوکس کممصرف باشد.
BMW i۸؛ اسپرت هیبریدی جنجالی ایران

در بخش خودروهای اسپرت، BMW i۸ یکی از شاخصترین محصولات هیبریدی واردشده به ایران است. طراحی آیندهنگر، درهای پروانهای و تکنولوژی بسیار پیشرفته باعث شد i۸ از همان ابتدا به عنوان یک خودرو خاص و متفاوت شناخته شود.
آی۸ از ترکیب یک موتور سه سیلندر توربوشارژ با یک موتور الکتریکی استفاده میکند. مجموع قدرت خروجی این سیستم هیبریدی ۳۶۰ اسب بخار است و شتاب کمتر از ۴.۵ ثانیه آن را به یکی از سریعترین خودروهای هیبریدی بازار تبدیل میکند. ورود این خودرو مدتی با حاشیههایی همراه بود و روند شمارهگذاری آن نیز زمانبر شد، اما در نهایت موفق شد وارد ناوگان خودروهای لوکس ایران شود.
هیوندای سوناتا هیبرید؛ انتخاب محبوب خانوادگی در ایران
سوناتا هیبرید یکی از شناختهشدهترین خودروهای هیبریدی بازار ایران است. این خودرو که در چند نسل مختلف وارد کشور شده، بهخصوص در مدل ۲۰۱۸ با طراحی کاملاً متفاوت و اروپاییتر نسبت به قبل عرضه شد.
سوناتا هیبرید از ترکیب یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر و یک موتور الکتریکی بهره میبرد. موتور بنزینی این خودرو ۱۵۴ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. استفاده از باتریهای پلیمری، سیستم بازیابی انرژی ترمزگیری و گیربکس ۶ سرعته شیفتترونیک از ویژگیهای مهم این مدل است. سوناتا هیبرید در سه تیپ GL، GLS و GLS Plus در بازار موجود است و به دلیل کیفیت سواری بالا و مصرف کم، یکی از انتخابهای مناسب برای خانوادهها محسوب میشود.
هیوندای سوناتا ۲۰۱۸؛ تحول در طراحی و بهبود ساختار

نسخه بنزینی سوناتا ۲۰۱۸ نیز که پایه طراحی مدل هیبریدی است، تغییرات مهمی در ظاهر خود داشت. هیوندای در این مدل به جای خطوط شکسته و تهاجمی، یک زبان طراحی جدید و اروپاییتر را معرفی کرد. این نسل توانست بهویژه میان نسل جوان مخاطبان زیادی جذب کند.
این مدل از موتور ۴ سیلندر با توان ۱۵۶ اسب بخار بهره میبرد و پایه فنی آن نقش مهمی در توسعه نسخه هیبریدی سوناتا داشته است. حضور این نسل در ایران مسیر ورود نسخههای هیبریدی را هموار کرد.


خودروی نو ساخت داخل میانگین ۱.۵ میلیارد . اختلاف میانگین داخلی و حداقل وارداتی برابر ۳.۵ میلیارد .
فارغ از توان اقتصادی مردم ، بر فرض خریدار خاص ، برای ۵ سال گارانتی باطری و موتور الکتریکی ، برای این اختلاف ۳.۵ میلیاردی و با توجه به بهای هر لیتر بنزین ۶۰ هزار تومان ، به مقدار ۵۸،۵۰۰ لیتر بنزین برای ۵ سال و ۱۱،۷۰۰ لیتر هرسال و ۹۷۲ لیتر هر ماه و ۳۵ لیتر هر روز خواهیم رسید !
یعنی اختلاف خرید یک خودروی نو و سالم ایرانی و یک خودروی هیبرید وارداتی معادل ۳۵ لیتر بنزین در روز برای ۵ سال میباشد . ( بدون محاسبه اتفاقات و هیجانات و سوءمدیریت های رایج در کشور ) !!!!
این ۳.۵ میلیارد اختلاف البته در پنج سال به تدریج برای بنزین و در خصوص هیبرید ، الساعه پرداخت می شود .
هیچ عقل سلیم و اقتصادی با شرایط فعلی خودروی هیبرید را ترجیح نخواهد داد .
پ.ن. : برای بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومانی ، به اختلاف معادل بیش از ۳۵۰ لیتر بنزین در روز خواهیم رسید !
۲ - در این مدت واردات خودرو برقی و هیبریدی بدون گمرک و از طریق همان تولید کننده ها اجباری شود .
۳ - در مدت دوسال ، تولید کننده اجبار شود تا فناوری خودرو برقی و هیبریدی را وارد یا بومی سازی و شروع به تولید کند .
۴ - هیچ نوع یارانه و ارز و رانتی غیرداز معافیت گمرکی در مدت محدود، به تولید کننده اعطا نشود ، تا با طی فرایند بازاریابی داخلی و صادرات و توان تولید ، به تدریج به ثبات قیمت و تولید برسند .
واردات و یا مونتاژ خودروی پاک بهتر از ساخت داخلی و بومی خودروی آلاینده با راندمان و کیفیت پایین است .